Cart
0 items
No products found...
Wishlist
items
You need to be logged in to use this feature...
Sign up for our newsletter
Get the latest updates, news and product offers via email
Subscribe
Login
Log in if you have an account
Register
By creating an account with our store, you will be able to move through the checkout process faster, store multiple addresses, view and track your orders in your account, and more.
09 Jun 2020

Deze week Pratello op de proeftafel van de GROTE Hamersma

Artikel De Grote Hamersma "Op de Proeftafel: Rosé (voorheen risée)"

 

Grote vrienden en vriendinnen,

Het is wel eens anders geweest. En niet eens zo gek lang geleden: rosé was de risée. En wie het dronk telde niet mee. Zeker, dat rijmt. Maar daar gaat het nu niet over.

Hoe dan ook, Harold kan er nog smakelijk over vertellen. Nadat in 2002 zijn allereerste koopgids De Lekkerste Chardonnay een bestseller was geworden, leek het hem een goed idee om nog een duit in het zakje te doen met De Lekkerste Rosé. Immers, de vrolijkste aller wijnen was zich in sneltreintempo aan het ontdoen van zijn schamele marktaandeeltje van nog geen 2 procent in 1999 en om in 2004 al 7,5 procent te noteren.

Harold zag het al helemaal voor zich: horden met enthousiastelingen die door drankhekken in toom gehouden zouden moeten worden. Simpelweg omdat zij niet meer zonder gids konden die hen zou duiden welke de lekkerste was. De realiteit bleek weerbarstiger: wie rosé dronk besefte veelal niet dat het wijn was. Laat staan dat je daar iets over wilde lezen. En wie serieus wijn dronk, nam rosé niet serieus. En waarom zou je daar dan een boek over kopen? De Slegte (‘voor al uw ramsj en tweedehandsboeken’) werd grootafnemer.

Inmiddels is dat volledig anders. Rosé is een volwaardige wijn. Met een bijbehorend marktaandeel. Wereldwijd steeg de consumptie tussen 2002 en 2018 met 32 procent. En ook met het prijsniveau en de reputatie ging het crescendo. Ter illustratie: luxury conglomeraat LVMH (onder andere bekend van Moët & Chandon, Dom Pérignon, Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy en Kenzo) acquireerde onlangs twee rosé-topdomeinen in Provence, Whispering Angel en Château du Galoupet. Eenvoudigweg omdat zij voorzien dat rosé uit de Provence dezelfde status gaat genieten als Champagne. Met bijbehorende prijskaartjes, dat spreekt.

Enfin, hoog tijd om er weer een boek over te schrijven? In ieder geval gaat Harold dat niet nog een keer doen. Simpelweg omdat Master of Wine Elisabeth Gabay dat net heeft gedaan: Rosé, understanding the pink wine revolution. Die is vers van de wijnpers. Van harte aanbevolen overigens.

_____________________________________________________________________________________

De Grote Hamersma heeft vijf rosés uit de buitencategorie samengesteld en jawel 1 daarvan is Pratello
Sant' Emiliano - 2019 (uitgebreide recensie van Hamersma) die maar liefst een 9- scoort. Bestel hem hier...